L 60 „Brigadýr“
„Brigoš“ je letadlo pro tři parašutisty a jednoho pilota. Bylo navrženo v roce 1951 jako víceúčelové, pro starty a přistání na velmi krátkých drahách. Původně složilo jako zemědělské, dokonce byla postavena i vojenská verze s kulometem vzadu a dvěma pumovými závěsníky. Vyráběl se v Orličanu v Chocni a dodnes slouží k vlekání kluzáků, výsadkám parašutistů, vyhlídkovým letům, nebo postřikům polí. Armáda je využívala jako kurýrní a pro osobní dopravu. Původně jej poháněl řadový šestiválec Praga Doris M208B, později byly všechny stroje přestavěny na výtečné desetilitrové devítiválcové hvězdicové motory AI-14RA o výkonu 260 koní a za letu stavitelnou vrtuli. Původně byl navržený na nízkooktanový letecký benzín, ale dnes ho krmíme plnotučným 100 ktanovým Avgasem. Startuje se stlačeným vzduchem. Hodně stlačeným. Asi 150 atmosfér a má ho stlačený v měchu, ze kterého tlačí do válců a tím motor roztáčí. Pilot má tak 3 pokusy, pak musí sehnat natlakovanou flašku, nebo kompresor z tanku. Když vleká větroně, utáhne je dva najednou, což je pro piloty kluzáků výzva i atrakce.
Pro naše účely je to ideální letadlo a let v něm je skutečný zážitek. Už ten hvězdicový motor hodně uklidňuje. Kabina je prosklená koule a je z ní vidět do všech stran. Pravé dveře máme pro výsadky vymontované a sedět u té díry je úplná nádhera. Žádná zavřená plechovka s průzorem. Letíte nad krajinou a vnímáte ji od obzoru k obzoru, od oblohy až na zem. Pod dveřmi je obrovská stupačka. Ve srovnání s ostatními letadly je to spíš lešení a před ní velká vzpěra. Vystoupit z něj lze velmi snadno, vyskočit se dá k ocasu, nebo se položit na vzduch a dívat se na letadlo, jak se vzdaluje. Je možné se i zavěsit na vzpěru, chvíli se křenit a pak odpadnout. Vpravdě legendární je výskok kamaráda Honzy Krsa, který kdysi přeručkoval po podvozku pod letadlem, vylezl na druhé straně na podvozek a pak vyděsil chudáka pilota zaťukáním na okno zvenčí. Ale už je to dávno a tudíž promlčené.
Technické parametry: